10 tipů pro zdravé těhotenství

Těhotenství

Nabízíme vám krátký článek věnující se zdravému životnímu stylu v těhotenství. Zatím zde naleznete jen deset krátkých bodů. Žádný strach, brzy je rozvineme a dodáme další články.

1. Jezte zdravé a nezávadné jídlo

Je důležité se vyhnout jídlům obsahujícím syntetické pesticidy a chránit se před potravinami s obsahem karcinogenních látek a dioxinů. Na druhou stranu se doporučuje zvýšit podíl ovoce, zeleniny, luštěnin a vlákniny, neboť právě tyto potraviny pomohou tělu zbavit se většiny škodlivých látek, které by nastávajícím maminkám mohly uškodit.

2. V průběhu těhotenství si v jídelníčku udělejte místo také pro potraviny obsahující kyselinu listovou

Zdrojem kyseliny listové mohou být například fazole, hrách, citrusy, špenát a brokolice. Dostatečné množství kyseliny listové zajistí v průběhu ranného vývoje vašeho potomka ochranu před rizikem neurologických defektů, jako je například vrozený rozštěp páteře (spina bifida). Poznámka: Vybrané potraviny obsahující zmíněnou kyselinu listovou konzumujte s rozum, neboť její nadměrné množství může vyvolat komplikace. Se sestavením jídelníčku vám pomůže váš lékař.

3. Snižte konzumaci alkoholu a kofeinu na minimum nebo se pokuste bez těchto neřestí obejít úplně – to stejné platí i pro cigarety

U žen, které v průběhu těhotenství kouří (nebo jsou vystaveny pasivnímu kouření), je zvýšené riziko narození menších dětí s nízkou porodní hmotností. Alkohol a kofein zhoršují zdravotní stav a velmi negativně ovlivňují plod.

4. Vyhněte se konzumaci zvířecího tuku a ryb, neboť právě tyto potraviny obsahují zvýšené množství dioxinů, PCB a rtuti

Také se nedoporučuje konzumovat tučné a dravé ryby, jako je například tuňák a losos, pokuste se tedy snížit jejich výskyt v jídelníčku na maximálně jednu porci měsíčně. Pokud si svou oblíbenou rybí pochoutku nedokážete odpustit, poohlédněte se po platýzech. Pomoc s výběrem rybího masa poskytne například web Seafood Watch (v angličtině). Pokud máte možnost, preferujte jako úpravu ryb a masa grilování. Takto se během úpravy zbavíte nebezpečného tuku obsahujícího látky nevhodné pro vás a vaše miminko. Správnou volbou pro váš těhotenský jídelníček jsou také mléčné produkty.

5. Pijte čistou vodu

Nechejte svůj zdroj pitné vody otestovat na výskyt olova, chlórových sloučenin a pesticidů. Těmito látkami může být kontaminovaná zejména povrchová voda. Pokud bude výsledek testu pozitivní na některou z látek, opatřete si vhodný filtr. Kromě kvality vody hraje roli i množství, proto s sebou mějte i na cestách dostatek tekutin.

6. Dejte si pozor na nátěry obsahující olovo

Olovo se ukládá do kostí a může být dále předáváno vyvíjejícímu se plodu prostřednictvím placenty. Pokud nebydlíte ve velmi starém domě, není důvod se strachovat. Pokud však na problematické nátěry narazíte, nechejte je odstranit odborníkem.

7. Dávejte si pozor na plasty ve vašem okolí

Některé druhy plastů mohou být zdrojem nebezpečných látek, které by mohly být škodlivé zvláště dětem. Vyhněte se plastům označeným čísly 3, 6 a 7. Tyto kódy obvykle najdete na spodní části předmětu v malém trojúhelníčku složeném z šipek. Pokud používáte plasty, nikdy je neohřívejte společně s jídlem v mikrovlnné troubě a raději do nich ani nedávejte horké jídlo (vysoké teploty způsobují snadnější uvolňování nebezpečných látek).

8. Snažte se omezit kosmetiku a další produkty zaměřené na osobní péči

Mnoho druhů kosmetiky může obsahovat chemické látky ničicí hormony, na kterých závisí správný vývoj dítěte. Kromě toho mohou obsahovat karcinogenní a neurotoxické látky. Jedním z faktorů je také množství a frekvence používání kosmetiky a produktů osobní péče. Informace o bezpečnosti najdete na webu Dolceta.

9. Při úklidu omezte použití chemikálií

Na úklid domácnosti nepotřebujete žádné „chemické zbraně“. Při spoustě činností si vystačíte s jedlou sodou a octem. Můžete se také poohlédnout po ryze přírodních produktech (tím myslíme přípravky vyrobené z čistě přírodních a neškodných látek, nejen marketingové označení – vždy prostudujte složení výrobku). Check the label for ingredients and use Seventh Generation’s Label Reading Guide.)

10. Zjistěte, které chemikálie se nacházejí ve vzduchu, vodě a půdě ve vašem okolí

Začít můžete třeba u vás na dvorku odběrem zeminy a zajištěním rozboru prostřednictvím specializované firmy.

Zdroj: Healthy Child – 10 Tips to Prepare for a Healthy Pregnancy

Komentáře

(počet komentářů)